3 gode råd til dig, der vil være synlig online

Det virker så nemt. Det der med at ”google” og så være det resultat, der ligger i toppen. Virkeligheden er dog lidt en anden. For det er slet ikke så lige til. Faktisk kræver det målrettet arbejde og tålmodighed, hvis man vil ligge i toppen på Google, uden at skulle betale for annoncerne.

For når man ikke betaler, hedder det SEO. Det er den engelske forkortelse, for det vi på dansk kalder søgemaskineoptimering. Vil du være synlig med SEO, så kan du følge disse 3 gode råd.

1: Sørg for at have et godt teknisk fundament

Når man arbejder med hjemmesider eller webshops i dag, er det vigtigt, at de er teknisk optimerede. Når man taler om dette, skal det forstås sådan, at Google for det første har adgang til sitet, men ikke nødvendigvis til alle sider. Du giver Google adgang via en robots.txt-fil, mens du kan til- eller fravælge sider ved at arbejde med deres index-tilladelser og dit sitemap. På den måde kan du fortælle Google, at den f.eks. ikke behøver vise tags fra forfattere eller kategori-indekseringer, ligesom du kan forbyde Google at tælle din indkøbskurv, cookiepolitik-sider og lignende med.

Det tekniske fundament tæller også, at du skal have en side, der indlæser hurtigt, fungerer ordentligt på mobile enheder, har et godt opbygget hierarki.

Skal du bruge teknisk hjælp til SEO, kan du se mere her: https://stepupmedia.dk/seo/.

2: Tag dit indhold seriøst

Hvis du er blevet fortalt, at du blot skal skrive mange, lange sider for at komme til tops i Google, så kan du godt tro om. Der er muligvis en sammenhæng mellem de sider med mere indhold og deres højere placeringer, men det skyldes i høj grad kvaliteten af indholdet – ikke kvantiteten.

Dit indhold bør skrives med det formål at svare på brugerens søgeintention – og gerne på en fyldestgørende måde. Derudover skal dit indhold opsættes semantisk korrekt, så dine vigtigste søgeord er med i de vigtigste overskrifter og går igen igennem brødteksten. Udform desuden dine egne unikke beskrivelser til Google, som du kan forsyne med metadata om sidens indhold.

3: Du er nødt til at få link

Hvis du gerne vil til tops, skal du have links. Der er ingen vej uden om – medmindre din virksomhed er Nike, Apple eller tilsvarende.

Linkbuilding er i dag en mere avanceret disciplin end nogensinde før. Derfor kan det være en god idé at få hjælp til opgaven. Det kan det både fordi, det som nævnt er avanceret, men også fordi, det kan kræve et stort netværk, som du muligvis er nødt til at få adgang til via et bureau.

På den måde kan du få links til dit website, så dit indhold og tekniske platform kommer højere og højere op.