Erstatning ved patientskader – sådan fungerer dine rettigheder

Hvornår kan en skade kaldes en patientskade?

En patientskade er en skade, du får i forbindelse med undersøgelse, behandling eller pleje i sundhedsvæsenet, som kunne være undgået. Det kan være alt fra en fejloperation til manglende eller forsinket diagnose.

I Danmark er det Patienterstatningen, der behandler disse sager. De vurderer, om skaden skyldes fejl eller svigt i behandlingen, eller om der er opstået en skade, som er større, end man med rimelighed burde forvente af behandlingen.

For at få erstatning skal du opfylde mindst én af følgende betingelser:

  • En erfaren specialist ville have handlet anderledes og undgået skaden.

  • Der er sket fejl i apparatur, medicinering eller operationsforløb.

  • Skaden er mere omfattende end forventeligt ud fra behandlingen.

Sådan søger du erstatning for patientskader

Hvis du mener, at du har været udsat for en patientskade, er første skridt at anmelde sagen til Patienterstatningen. Det er gratis at gøre, og du kan anmelde både på vegne af dig selv og som pårørende til en patient, der er afgået ved døden.

Processen indebærer:

  1. Indsamling af dokumentation, herunder journaler, billeder, vidneudsagn og eventuelle ekspertvurderinger.

  2. En vurdering fra Patienterstatningen, som tager stilling til, om sagen falder ind under patientskadeloven.

  3. Fastlæggelse af erstatningens størrelse – dette kan inkludere godtgørelse for svie og smerte, tabt arbejdsfortjeneste, varigt mén og fremtidige behandlingsudgifter.

Det er vigtigt at overholde fristerne – normalt skal skaden være anmeldt inden for 3 år fra den dag, du blev klar over, at skaden kunne være en patientskade, og senest 10 år efter skaden skete.

Hvorfor bruge en advokat i patientskadesager?

Selvom Patienterstatningen behandler sagerne gratis, er det ikke ensbetydende med, at du får den fulde erstatning uden kamp. Mange oplever, at deres sag bliver afvist, eller at erstatningsbeløbet ikke dækker hele tabet.

En advokat kan hjælpe med at sikre, at alle erstatningsposter bliver taget med, og at afgørelsen bliver anket, hvis du ikke får medhold. Hos Kroer Fink har de stor erfaring med at føre patientskadesager og sikre, at klienterne får den erstatning, de har krav på.