Business Central 365 bliver løbende opdateret af Microsoft, og to gange om året kommer der nye store opdateringer og forbedringer i programmet. I seneste nye opdatering af programmet er der bl.a. kommet forbedringer på brugerfladen samt nye funktioner i programmet. Der er bl.a. kommet nye muligheder indenfor Intercompany, som er bogføringsfunktionalitet til virksomheder med flere selskaber. Programmet har også fået bedre muligheder for virksomheder, der anvender sager. Her er det blevet nemmere at styre bogholderi og plukke varer fra lageret til sagen. Sagsfunktionaliteten bliver anvendt af virksomheder, der sælger ydelser såsom arbejdstimer og materiel i den forbindelse, f.eks. maskiner. Hermed kan man fakturere sine kunder for både timer og varer på samme sag eller opgave til kunden. Sagsfunktionaliteten bliver også anvendt af virksomheder, der servicerer kunder, så de fakturerer arbejdstid og evt. varer, f.eks. reservedele, kontorudstyr, hardware eller andre produkter.
Derudover er det nu blevet nemmere at håndtere posteringer og bogholderi, når man handler med en virksomhed både som kunde og som leverandør.
Business Central 365 er blevet mere fleksibel
Programmet er blevet mere fleksibel ift. infrastruktur. Med årerne er det blevet mere og mere integreret til Excel og Word, hvilket giver god mening, da det er programmer, mange anvender i forbindelse med Business Central 365. Desuden er det Microsoft, der udvikler alle tre softwareprogrammer. Business Central er også blevet tættere integreret til Power BI, som Microsoft også er hovedleverandøren bag. Power BI er et smart værktøj til at samle data fra flere systemer til at bygge diagrammer, analysere tal og opstille rapporter til ledelse og kolleger.
Cloud ready
Siden 2018 har Business Central 365 været tilgængelig til to forskellige platforme. Microsoft har nemlig valgt at deres software skal være tilgængelig i skyen via deres egen cloud-løsning; Azure. Derfor kan kunder vælge, at deres Business Central løsning skal afvikles via Azure. Det betyder også, at kundernes Business Central program automatisk bliver opdateret hver måned direkte fra Microsoft. Man kan sammenligne det med Windows opdateringer, som også kommer automatisk. Det er ikke nødvendigvis alle kunder, der er trygge ved den løsning, da de f.eks. har mange tilretninger i deres Business Central og/eller integrationer til andre systemer. En opdatering kan give tekniske udfordringer på deres system. Derfor kan kunden vælge en løsning, hvor man selv bestemmer, hvor løsningen skal ligge; i skyen og/eller hos anden hostingudbyder. Det betyder også, at der ikke kommer automatiske opdateringer, så kunden selv kan styre sin infrastruktur og hvornår man vil have Business Central opdateret. Denne løsning er on-premise.
Cloud Ready er Microsofts strategi for at tilbyde kunder at få hostet deres Microsoft software direkte hos Microsoft, bl.a. også Microsofts andre programmer, som virksomheder oftest anvender; Word, Excel, Power BI osv.
Flere opdateringer
Dynamics 365 Business Central har udviklet sig gennem tiden, og får hvert år nye funktioner og forbedringer. Programmet så første gang dagens lys i 1990’erne, hvor det hed Navision. Kort tid efter opkøbte Microsoft rettighederne til softwaren og lige siden har programmet fungeret internationalt og bliver anvendt over hele verden. Programmet kan skam også tilgås ganske nemt online ved bare at klikke på et link. Som bruger kan du nemlig arbejde i programmet fra en browser eller app på tablet eller smartphone, så du ikke skal bekymre dig om at installere programmet på din computer.