Gode tekster er en vigtig del af enhver hjemmesides succes, uanset hvad formålet med hjemmesiden er, og hvilket firma der står bag den. Men gode tekster er ikke bare sådan at skrive for der er mange ting at tænke over, så budskaber, fordele og meget andet vigtigt når ud til målgruppen på den mest effektive måde. Så for at ramme rigtigt med sine tekster og på sigt øge omsætningen gennem disse tekster, skal man så vælge en professionel tekstforfatter eller en gør-det-selv-løsning?
Fordele er der mange af
Mange virksomhedsejere står over for beslutningen, om de skal have hjælp af en tekstforfatter til en hjemmeside, eller om de selv skal klare opgaven. Begge løsninger har sine fordele, og det er vigtigt at vælge den metode, der matcher dit behov, budget og mål bedst. Forskelle mellem at bruge en professionel tekstforfatter og at tage opgaven i egne hænder er der dog flere af. Men hvilke fordele er der ved at vælge en tekstforfatter til opgaven?
- Nyd godt af ekspertise og erfaring: En tekstforfatter, der arbejder med tekstforfatning til dagligt, har en masse ekspertise på området og bidrager med en masse relevant erfaring. De har erfaring med og viden om at forstå målgruppen, skrive målrettede tekster og optimere teksterne til søgemaskiner på bedste vis. Den dygtighed og viden kan være med at sikre, at teksterne og budskaberne på din hjemmeside er af høj kvalitet og opnår de ønskede resultater. Det kan være svært at vide, hvad man skal huske eller fokusere på som uerfaren tekstforfatter.
- Spar tid – og penge: At skrive gode hjemmesidetekster kan være tidskrævende – især hvis man ikke har erfaringen eller de nødvendige færdigheder. Ved at hyre en professionel tekstforfatter frigiver du derfor tid, som du kan bruge på andre vigtige opgaver i din virksomhed. Du undgår også frustrationen ved at prøve at finde de rigtige ord og formuleringer, hvilket man kan bruge lang tid på. Og den tid sparer du. Derudover sparer du i længden også penge, hvis du vælger en professionel tekstforfatter set i forhold til alle de timer, du selv risikerer at bruge på opgaven.
- Fokusér på dine kernekompetencer: Som nævnt kan du overlade tekstforfatningen til en professionel tekstforfatter og i stedet fokusere på dine kernekompetencer og strategiske opgaver i din virksomhed. Du kan drage fordel af en specialist, der er dedikeret til at levere indhold af højeste kvalitet. Og så kan du bruge din tid og energi på andre vigtige områder.
- Ram den professionelle tone og stil: En professionel tekstforfatter har evnen til at skabe en gennemgående tone og stil, der passer rigtig godt til din virksomheds identitet. De kan hjælpe med at sikre, at teksterne på din hjemmeside fremstår professionelt, tillidsvækkende og vækker interesse hos potentielle kunder, der besøger hjemmesiden.
- Få en søgemaskineoptimeret hjemmeside: En væsentlig forskel mellem en professionel tekstforfatter og selv at skrive tekster til en hjemmeside er, at en specialist også forstår at skrive tekster med øje for søgemaskineoptimering (SEO). Dermed kan tekstforfatteren sikre, at din virksomheds hjemmeside eller webshop er optimeret til søgemaskiner og potentielle kunders søgninger, så hjemmesiden tiltrækker flere besøgende via søgeresultaterne.
Hvor finder man en god tekstforfatter?
Valget mellem en professionel tekstforfatter og at klare opgaven selv, har i de fleste tilfælde at gøre med økonomi. For en professionel tekstforfatter har en pris – men så igen, der er også en pris ved, at man selv skal sætte tid af til at skrive tekster til hjemmesiden. Så hvorfor ikke få det gjort 100 % korrekt og effektivt i første omgang?
Vil du gerne finde en god tekstforfatter, der kan hjælpe dig med din hjemmeside eller webshop? Så er det bare med at søge online og efterfølgende tjekke referencer og professionalismen på firmaets hjemmeside. En god idé er også at vælge en freelance tekstforfatter, da denne ofte har en lavere pris end f.eks. et stort bureau.