En god webtekst holder de besøgende længere på siden

Det handler ikke kun om at have et flot webdesign på din hjemmeside. Skal hjemmesiden tiltrække, fastholde og konvertere de besøgende til kunder, skal webteksten være relevant, og skrevet, så den fanger kundernes opmærksomhed. Det er ikke nær så enkelt og ligetil, som det lyder.

Som virksomhedsejer er det klart, at du er stolt af din virksomhed. Derfor virker det naturligt, at dit firmas hjemmeside skal handle om jer og jeres produkter og ydelser. Men intet interesserer de besøgende mindre end netop, hvad dit firma laver, og hvor gode I er til det.  

Derfor jager hovedparten af alle danske hjemmesider de besøgende væk fra siden, lige så hurtigt, som de kommer ind.

Det handler om kunderne og deres problemer

For skal jeres hjemmeside være relevant, skal den handle om det problem, som har fået folk til at søge på Google efter en løsning – og først senere præsentere jeres produkt eller ydelse som løsningen på det.

Starter du ikke der, hvor kunderne er, når de kommer ind på siden, virker din hjemmeside slet ikke relevant. Det er derfor, der er så mange besøgende, som hurtigt ryger direkte tilbage til Google igen.

Det er ikke lige meget, hvordan du stiller en webtekst op

Samtidig er det ikke lige meget, hvordan du stiller en webtekst op. For netop fordi der findes så mange hjemmesider med dårlige tekster på nettet, er de besøgende utroligt kritiske med, hvad de gider bruge tid på.

Derfor skal teksten på siden ikke blot være relevant i forhold til de besøgendes søgning. Den skal også være let at overskue med en tydelig underrubrik, som forklarer det udbytte, den besøgende får ud af at læse teksten, samt mange, tydelige mellemrubrikker, som giver overblik over tekstens disposition.

Derved kan den besøgende hurtigt se, om teksten giver dem det, som de har brug for.

En god webtekst skal være nem at få hul på

Samtidig er det vigtigt, at webteksten virker nem og overkommelig at få taget hul på at læse.

Det kræver, at teksten er opdelt i mange, korte afsnit. Det gør det mere indbydende at begynde at læse, når den besøgende ved, at de hurtigt kan få en pause – eller ikke skal læse en hel tekstmur, før de ved, om teksten er noget værd.

Korte sætninger som leder folk videre

Derfor skal teksten også være letlæst. Det gøres ved at undgå svære, abstrakte begreber og fagudtryk, ligesom brugen af korte sætninger forbedrer læsevenligheden.

Hver sætning skal skrives, så den enkelte sætning hele tiden leder læseren fremad. Det gøres med f.eks. bindeord, som peger videre, eller skaber forbindelse bagud. Del også sætningerne op, så den første del af sætningen fortæller noget, læseren ved i forvejen, og den anden del af sætningen introducerer det næste der kommer – som læseren måske ikke ved noget om. Brug så den næste sætning til at uddybe dette, og fortsæt på samme måde hele teksten igennem.

Det øger chancerne for, at de besøgende bliver længere på siden, opfanger dit budskab, og måske ligefrem også reagerer på dit call to action.

For en god webtekst, skal ikke bare indeholde de rigtige søgeord. Den skal også gerne få den besøgende til at handle på det, han eller hun har læst, så den enten fastholder eller konverterer den besøgende til kunde.

4 kommentarer til “En god webtekst holder de besøgende længere på siden”

  1. Se seu marido excluiu o histórico de bate – Papo, você também pode usar ferramentas de recuperação de dados para recuperar as mensagens excluídas. Aqui estão algumas ferramentas de recuperação de dados comumente usadas:

    Svar

Skriv en kommentar